Zmiany w metabolizmie chrząstki w zapaleniu stawów są odzwierciedlane przez zmienione poziomy aglomeru chrząstki w surowicy i mazi stawowej. Implikacje dla patogenezy.

Metabolizm aglomeratu chrząstki proteoglikanu badano u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów (OA, n = 83), reumatoidalnym zapaleniem stawów (RA, n = 127) oraz w grupie kontrolnej (n = 117) za pomocą testów radioimmunologicznych opartych na przeciwciałach monoklonalnych dla glikozoaminoglikanów w surowicy i płyn stawowy (SF) do wykrywania epitopu 846 na siarczanie chondroityny (prawdopodobnie tylko w przypadku ostatnio syntetyzowanych cząsteczek) i epitopu siarczanu keratanu (KS) AN9PI, obecnego na nienaruszonych i zdegradowanych cząsteczkach. Poziomy Epitopu 846 były zawsze podwyższone w SF w stosunku do surowicy (średnio 38-krotnie w OA i 8,6-krotnie w RA), a najwyższe u pacjentów z OA, z najdłuższym czasem trwania choroby i największą utratą chrząstki, a najniższe w stawach RA z wysoką liczbą leukocytów. Stężenia w surowicy były częściej podwyższone w RA (56%) niż w OA (19%) i prawdopodobnie odzwierciedlają zwiększoną syntezę agrekanu w chorych stawach. Poziomy KS były wyższe w SF niż w surowicy u 69% pacjentów (do 2,3-krotnie); poziomy były odwrotnie (OA) i bezpośrednio (RA) związane z liczbą leukocytów SF. Serum KS ulegało zmniejszeniu w obu chorobach, a w RA było odwrotnie proporcjonalne do markerów ogólnoustrojowych i stawów. Poziomy SF 846 były odwrotnie proporcjonalne do SF KS w obu chorobach. Te epitopy mogą zapewnić miarę równowagi między syntezą chrząstki a degradacją w tych chorobach.
[przypisy: leczenie kanałowe pod mikroskopem, centrum rehabilitacji kraków, przychodnia salus ]

Powiązane tematy z artykułem: centrum rehabilitacji kraków leczenie kanałowe pod mikroskopem przychodnia salus