Zapalenie opłucnej.

Zdzisław Górecki zwraca uwagę, że sprawa gruźlicza w płucach zwiększa wytwarzanie limfy, która zawiera prócz białka, tłuszczów, ciał tłuszczowatych i krystaloidów także toksyny, a nieraz również prątki gruźlicy i inne bakterie, oraz że ucisk naczyń limfatycznych przez odmę powoduje zastój limfy a następnie odwrotny kierunek jej prądu ku opłucnej zamiast fizjologicznego kierunku ku wnęce płuca. Doszedłszy do opłucnej limfa wywołuje jej zapalenie. Ponieważ podrażnienie opłucnej jest zazwyczaj nieznaczne, przeto zapalenie dołączające się do odmy bywa zwykle surowicze. Podrażnienie silniejsze może wywołać zapalenie ropne. Zapalenie opłucnej może być wywołane już przez same bakterie znajdujące się nierzadko w takich przypadkach w limfie.Przynajmniej doświadczalnie stwierdzono, że już niewielka ilość bakterii, nawet mało zjadliwych, może w przypadku odmy opłucnej wywołać jej zapalenie. Natomiast opłucna zdrowa może dać sobie zupełnie dobrze radę ze znacznie większą liczbą tych samych bakterii, tak iż nie dochodzi do wyraźnych jej zmian. Niektórzy tłumaczą powstanie wysięku opłucnego w toku leczenia odmą płucną zakażeniem jamy opłucnej prątkami gruźlicy przy nadrywaniu się wiotkich zrostów szczytowych lub wnękowych, zawierających niewygojone gruzełki, albo przy przebiciu się do jamy opłucnej płucnego ogniska gruźliczego. Toteż zapalenie opłucnej zdarza się znacznie częściej w przypadkach odmy częściowej niż całkowitej. Inni, zwłaszcza Bard, sądzą, że najczęstszą przyczyną wysięku opłucnego w toku leczenia odmą opłucną bywa przetoka opłucno-płucna. Przetoki opłucno-płucne o przebiegu zupełnie bezobjawowym powstają w toku leczenia odmą opłucną bardzo często wskutek oderwania zrostu w miejscu przyczepu płucnego albo wskutek pęknięcia rozdętego pęcherzyka płucnego. Hieronim Reiterowski zastanawia się, czy chorzy, u których powstają w toku leczenia odmą wysięki opłucne, nie są obarczeni skazą wysiękowo-limfatyczną Czernyego cechującą się silniejszym oddziaływaniem ustroju na wszelkie bodźce. Według Michała Telatyckiego, najczęstszą przyczyną zapalenia opłucnej w toku leczenia odmą opłucną jest stałe drażnienie opłucnej przez napinanie przy nagłym ruchu oddechowym obu jej blaszek przez zrosty. Olgierd Sokołowski zwraca uwagę na rolę patogenetyczną znaczniejszych ciśnień w jamie opłucnej i przytacza na dowód zestawienie obejmujące 1.032 przypadki odmowe. [patrz też: rehabilitacja pourazowa, Fordanserki, hostessy fordanserki]
[patrz też: suszona mięta, zgrubienie opłucnej, odma opłucnowa rehabilitacja ]

Powiązane tematy z artykułem: odma opłucnowa rehabilitacja suszona mięta zgrubienie opłucnej