Wstępna próba lamiwudyny w leczeniu przewlekłego zakażenia wirusem zapalenia wątroby typu B. czesc 4

Odwrotnie, średnie poziomy aminotransferazy alaninowej były istotnie wyższe w linii podstawowej u 4 pacjentów, u których utrzymywało się zaniknięcie HBeAg (210 . 32 U na litr) i 6 przy utrzymującym się supresji DNA HBV (181 . 28 U na litr) niż u 26 pacjentów z przejściową supresją DNA HBV (96 . 9 U na litr, P <0,001 przez niesparowany test t-Studenta). Zwiększenie aktywności aminotransferazy alaninowej było związane z późnym ostrym zaostrzeniem choroby, a następnie utrzymującą się supresją DNA HBV u jednego pacjenta, który nie miał odpowiedzi na leczenie interferonem. Cztery miesiące po zakończeniu leczenia 100 mg lamiwudyny dziennie, co było związane z przejściową supresją DNA HBV, miał nagły wzrost DNA wirusa HBV, który osiągnął najwyższy poziom miesiąc później przy 627 pg na mililitr – ponad 10-krotność dawki podstawowej poziom linii. Następnie poziomy DNA HBV zaczęły spadać samoistnie, czemu towarzyszyło ostre, objawowe, podobne do zapalenia wątroby podwyższenie aminotransferazy alaninowej, do piku 940 U na litr (> 10-krotność linii podstawowej), a następnie zanik wykrywalnego DNA HBV ( do 42 tygodnia) i powrót poziomów aminotransferazy alaninowej do prawidłowych (do 45. tygodnia). Ponieważ odpowiedź pacjenta była podtrzymywana przez zakończenie obserwacji w badaniu, został sklasyfikowany jako mający trwałą odpowiedź; jednak HBeAg pozostawał wykrywalny i nawracał 3 miesiące po 45. tygodniu obserwacji.
Tabela 3. Tabela 3. Działania niepożądane zgłaszane podczas leczenia lamiwudyną. Wystąpiły niewielkie niespecyficzne zdarzenia niepożądane, które nie były związane z dawką (Tabela 3). Podczas terapii u czterech pacjentów wystąpiły przemijające zwiększenie aktywności lipazy, a u dwóch z nich wystąpiła przemijająca podwyższenie poziomu amylazy po leczeniu (poziomy obu enzymów wzrosły u innego pacjenta po terapii). Przejściowe zwiększenie aktywności kinazy kreatynowej wystąpiło u siedmiu uczestników, czterech podczas terapii i trzech po. Wszystkie były bezobjawowe, a większość przypadków zwiększenia aktywności podczas leczenia ustąpiła pomimo kontynuacji leczenia. Nie stwierdzono przypadków kwasicy ani luki anionowej ani poważnych zdarzeń niepożądanych, takich jak kwasica mleczanowa, kliniczne zapalenie trzustki, miopatia, dekompensacja czynności wątroby lub niewydolność nerek.
Leczenie zostało zatrzymane przedwcześnie tylko u jednego pacjenta. W 4. tygodniu jeden pacjent w grupie 25 mg miał wzrost poziomu aminotransferazy alaninowej z 198 do 548 U na litr. Terapię przerwano w 6. tygodniu, a biopsja wątroby wykazała umiarkowane przewlekłe zapalenie wątroby o łagodnym stłuszczeniu, którego nie można było odróżnić od próbki z biopsji wstępnej. Nie było kwasicy mleczanowej ani luki anionowej. Poziom DNA HBV pozostawał niewykrywalny przez kolejne sześć tygodni po zakończeniu terapii.
Dyskusja
W tym badaniu 12 tygodni leczenia lamiwudyną było dobrze tolerowane, a dawki 100 i 300 mg hamowały DNA HBV do niewykrywalnego poziomu. Tłumienie to utrzymało się u 6 z 32 pacjentów (19 procent, nawrót po 3 miesiącach po 45. tygodniu obserwacji), a HBeAg zniknęło u 4 z 32 pacjentów (12 procent). Jedyną zaletą dawki 300 mg w dawce 100 mg było wcześniejsze zahamowanie DNA HBV. Lamiwudyna była aktywna u pacjentów, którzy nie mieli odpowiedzi na leczenie interferonem oraz w podgrupach, które rzadko reagują na interferon (pacjentów z bardzo wysokim poziomem DNA HBV i pacjentów z prawidłowymi lub prawie prawidłowymi poziomami aminotransferazy alaninowej) .1,10 Chociaż 12 procent wskaźnik zniknięcia HBeAg nie przekroczył spontanicznej rocznej stopy serokonwersji, 11 wskaźnik serokonwersji u pacjentów otrzymujących wyższe dawki lamiwudyny w ciągu 36 tygodni badania wynosił 18 procent.
U dwóch pacjentów DNA HBV zostało zniesione, ale HBeAg nie; u pacjentów leczonych interferonem sklasyfikowano to jako odpowiedź nieokreśloną, której ostateczny wynik nie został scharakteryzowany
[hasła pokrewne: nfz przegladarka skierowan do sanatorium, ksobne, lek do płukania zatok ]