Wskazaniami do leczenia odma obustronna

Wskazaniami do leczenia odmą obustronną są przede wszystkim postaci gruźlicy ze zmianami miąższowymi. Zatem stosuje się tę metodę w tych przypadkach, w których: 1. w obu płucach są zmiany przewlekłe serowate z jamami lub wysię- kowo-serowate; . 2. w toku leczenia. odmą opłucną powstaje bilateralizacja gruźlicy w po- staci ogniska wysiękowo-serowatego; 3. w obu płucach są świeże zmiany wysiękowo-serowate i 4. w obu płucach są zmiany włóknisto-serowate bez przewagi zmiany włóknistej nad wysiękowo-serowatą. Najczęściej przystępuje się do odmy po stronie drugiego płuca w przy- padkach zmian w obu płucach dopiero wtedy, gdy odma, zastosowana po stronie płuca z większymi zmianami, wpływaj ąc na nie korzystnie, nie poprawia zmian gruźliczych w drugim płucu. Przeciwskzania do odmy obustronnej stanowią: 1. ciężki ogólny stan chorego z wybitnymi objawami toksycznymi; 2. ostra gruźlica płuc w postaci ostrej gruźlicy prosówkowej, ostrego serowatego zapalenia odoskrzelowego lub płatowego obu płuc; 3. rozległe zmiany w płucach, zwłaszcza włókniste: przypadki, w któ- rych sprawa gruźlicza zajmuje przeszło połowę każdego pola płuc- nego już mało nadają się do odmy obustronnej, 4. gruźlicze przybrzeżne zapalenie opłucnej jako sprawa chorobowa, cechująca się wielką skłonnością do zarastania jamy opłucnej; 5. duża rozedma płuc oboczna uogólniona; 6. zmniejszenie pojemności życiowej płuc poniżej 1200 ml; 7. ciężkie zmiany gruźlicze w innych narządach; 8. wady serca, nawet wyrównane, oraz zwyrodnienie mięśnia serco- wego 9. podeszły wiek chorego: powyżej 45 roku życia stosuje się odmę obu- stronną wyjątkowo, jeżeli ogólny stan chorego jest dobry, a narząd krążenia zupełnie sprawny; natomiast dzieci znOS21ą leczenie obu- stronną odmą opłucną dobrze, nieraz nawet lepiej niż odmę po jednej stronie, zależnie od wiotkości ich śródpiersia. [patrz też: , Kabiny Sanitarne, Szkoła tańca Poznań, oczyszczalnie przydomowe ]