Tofacitinib w łuszczycowym zapaleniu stawów u pacjentów z niewystarczającą odpowiedzią na inhibitory TNF

Tofacitinib jest doustnym inhibitorem kinazy Janus, który jest badany w leczeniu łuszczycowego zapalenia stawów. Oceniliśmy tofacitinib u pacjentów z aktywnym łuszczycowym zapaleniem stawów, u których wcześniej występowała niewystarczająca odpowiedź na inhibitory czynnika martwicy nowotworu (TNF). Metody
W tej 6-miesięcznej, randomizowanej, kontrolowanej placebo, podwójnie ślepej próbie trzeciej fazy, losowo przydzielono 395 pacjentów, w stosunku 2: 2: 1: 1, do czterech schematów: 5 mg tofacitinibu podawanego doustnie dwa razy dziennie (132 pacjenci); 10 mg tofacitinibu dwa razy na dobę (132 pacjentów); placebo, z przejściem na 5 mg tofacitinibu dwa razy na dobę po 3 miesiącach (66 pacjentów); lub placebo, z przejściem na 10 mg tofacitinibu dwa razy na dobę po 3 miesiącach (65 pacjentów). Dane od pacjentów, którzy otrzymali placebo podczas pierwszych 3 miesięcy badania, zostały połączone. Pierwszorzędowymi punktami końcowymi był odsetek pacjentów, u których nastąpiła co najmniej 20% poprawa zgodnie z kryteriami American College of Rheumatology (odpowiedź ACR20) i zmiana od wartości wyjściowej w Kwestionowanym wskaźniku niepełnosprawności (HAQ-DI; zakres od 0 do 3, z wyższymi punktami wskazującymi na większą niepełnosprawność) w analizie 3 miesiąca.
Wyniki
Po 3 miesiącach częstość odpowiedzi ACR20 wynosiła 50% dla dawki 5 mg tofacitinibu i 47% dla dawki 10 mg, w porównaniu z 24% dla placebo (p <0,001 dla obu porównań); odpowiadające średnie zmiany od wartości wyjściowej w skali HAQ-DI wynosiły -0,39 i -0,35, w porównaniu z -0,14 (p <0,001 dla obu porównań). Ciężkie działania niepożądane wystąpiły u 4% pacjentów, którzy otrzymywali 5 mg dawki tofacitinibu w sposób ciągły iu 6%, którzy otrzymywali dawkę 10 mg w sposób ciągły. W ciągu 6 miesięcy wystąpiły cztery poważne infekcje, trzy infekcje półpaśca, jeden zawał mięśnia sercowego i jedno udar niedokrwienny u pacjentów, którzy przyjmowali tofacitinib w sposób ciągły. Zwiększenie stężenia aminotransferazy asparaginianowej i alaninowej o trzy lub więcej razy powyżej górnej granicy prawidłowego zakresu wystąpiło u większej liczby pacjentów, którzy otrzymywali tofacitinib w sposób ciągły niż u pacjentów otrzymujących placebo, a następnie tofacitinib.
Wnioski
W badaniu z udziałem pacjentów z aktywnym łuszczycowym zapaleniem stawów, którzy mieli niewystarczającą odpowiedź na inhibitory TNF, tofacitinib był skuteczniejszy niż placebo przez 3 miesiące w zmniejszaniu aktywności choroby. Zdarzenia niepożądane występowały częściej w przypadku tofacitinibu niż w przypadku placebo. (Finansowane przez Pfizer; numer OPAL Beyond ClinicalTrials.gov, NCT01882439.)
Wprowadzenie
Łuszczycowe zapalenie stawów jest przewlekłą chorobą zapalną charakteryzującą się obwodowym zapaleniem stawów, zapaleniem przyczepów ścięgnistych, zapaleniem jądrowym, chorobą osiową i objawami skórnymi.1,2 W zależności od objawów klinicznych choroby, zalecanych metod leczenia, oprócz miejscowego i ogólnoustrojowego leczenia objawów skórnych. obejmują niesteroidowe leki przeciwzapalne; konwencjonalne leki przeciwreumatyczne modyfikujące przebieg choroby (DMARD), takie jak metotreksat, sulfasalazyna i leflunomid; ukierunkowane syntetyczne DMARD, takie jak inhibitory fosfodiesterazy-4 i apremilast; i biologiczne DMARD, takie jak inhibitory czynnika martwicy nowotworów (TNF), inhibitory interleukiny 12/23 i inhibitory interleukiny 17.23 inhibitory TNF są obecnie standardem w opiece nad ciężką chorobą i specyficznymi objawami, takimi jak zapalenie przyczepów i choroba osiowa gdy konwencjonalne syntetyczne DMARD są nieskuteczne.2.3 Jednak stosowanie inhibitorów TNF jest ograniczone u pacjentów, którzy mają niewystarczającą odpowiedź z powodu utraty skuteczności lub zdarzeń niepożądanych.4
Tofacitinib jest doustnym inhibitorem kinazy Janus (JAK), który jest badany w leczeniu łuszczycowego zapalenia stawów
[patrz też: prometazyna, Rehabilitacja Olsztyn, Kabiny Sanitarne ]