Tofacitinib w łuszczycowym zapaleniu stawów u pacjentów z niewystarczającą odpowiedzią na inhibitory TNF ad 8

Poważne infekcje zgłosiło czterech pacjentów, którzy otrzymali tofacitinib. Jednorazowe przypadki zakażenia półpaśca zgłaszało trzech pacjentów, którzy otrzymywali tofacitinib; jeden przypadek został uznany za zakażenie oportunistyczne (trzy dotknięte dermatomami) (Tabela 3). Dwa zdarzenia sercowo-naczyniowe uznano za poważne niepożądane zdarzenia sercowo-naczyniowe – zawał mięśnia sercowego u pacjenta, który przyjmował dawkę 5 mg tofacitinibu w sposób ciągły i udar niedokrwienny u pacjenta, który przyjmował stale 10 mg tofacitinibu (Tabela 3). Nie zgłoszono zgonów, nowotworów, perforacji w przewodzie pokarmowym, śródmiąższowej choroby płuc ani przypadków zakażenia M. tuberculosis. Po 3 miesiącach zmiany w stosunku do wartości wyjściowej były podobne we wszystkich badanych grupach w odniesieniu do hemoglobiny i liczby limfocytów; zależne od dawki zmiany w stosunku do tofacitinibu obserwowano w odniesieniu do liczby neutrofilów i płytek krwi oraz kreatyniny, kinazy kreatynowej i wartości lipidów (lipoproteiny o małej gęstości [LDL] i cholesterolu o dużej gęstości (HDL) i triglicerydów) (Tabela S6 w Dodatku Dodatek). Chociaż odnotowano wczesne zwiększenie stężenia cholesterolu LDL i HDL, poziomy nie zwiększyły się dalej po 3 miesiącach do 6 miesiąca (z wyjątkiem pacjentów, którzy otrzymywali placebo w ciągu pierwszych 3 miesięcy). Ogółem trzech pacjentów zostało wycofanych z badania z powodu kryteriów laboratoryjnych zalecanych w protokole – dwóch pacjentów w ciągłej grupie otrzymującej 10 mg tofacitinibu (jeden miał potwierdzoną bezwzględną liczbę neutrofilów <1,0 × 109 komórek na litr [wycofany po miesiącu 3] i jeden miał potwierdzony pozytywny wynik testu ciążowego [wycofany przed miesiącem 3]) i jednego pacjenta, który otrzymał placebo podczas pierwszych 3 miesięcy (potwierdził bezwzględną liczbę limfocytów <0,5 x 109 komórek na litr, wycofaną przed miesiącem 3). W ciągu 6 miesięcy zwiększenie aktywności aminotransferazy asparaginianowej i alaninowej większe niż górna granica prawidłowego zakresu obserwowano odpowiednio u 30% i 32% pacjentów, którzy otrzymywali tofacitinib w trakcie badania; zwiększenie aktywności aminotransferazy asparaginianowej i alaninowej o 3 lub więcej razy powyżej górnej granicy prawidłowego zakresu obserwowano odpowiednio u dwóch i czterech pacjentów (Tabela S6 w Dodatku uzupełniającym). Nie zgłoszono przypadków uszkodzenia wątroby wywołanego lekami.
Dyskusja
W tej fazie 3 badania pacjentów z aktywnym łuszczycowym zapaleniem stawów, którzy mieli niewystarczającą odpowiedź na jeden lub więcej inhibitorów TNF, tofacitinib był lepszy od placebo w odniesieniu do obu pierwszorzędowych punktów końcowych (odpowiedź ACR20 i zmiana od wartości wyjściowej w wyniku HAQ-DI) w 3 miesiące. Poprawa w stosunku do wartości wyjściowej odpowiedzi ACR20 z tofacitinibem w porównaniu z placebo obserwowano już w 2. tygodniu. Heterogenna natura łuszczycowego zapalenia stawów wymaga oceny wielu klinicznych punktów końcowych, w tym obwodowego zapalenia stawów, objawów skórnych, zapalenia entetitis i zapalenia palców. Dawka 10 mg tofacitinibu, ale nie dawka 5 mg, przewyższała placebo w leczeniu objawów skórnych. Wyższy wskaźnik odpowiedzi PASI75 obserwowany wśród pacjentów, którzy otrzymali 10 mg tofacitinibu niż u pacjentów otrzymujących dawkę 5 mg, był podobny do odpowiedzi obserwowanej w dwóch badaniach dotyczących tofacitinibu u pacjentów z łuszczycą plackowatą, którzy wcześniej nie otrzymywali inhibitor TNF, jak również u tych, którzy mieli 23. Zmiany w wynikach od linii bazowej w odniesieniu do zapalenia przyczepu, daktylek, funkcjonowania fizycznego i zmęczenia nie mogły zostać uznane za statystycznie istotne zgodnie z hierarchicznym schematem testowania, ale zaobserwowane efekty tofacitinibu były w tym samym kierunku co wyniki dla pierwotnych punktów końcowych.
Wcześniejsze leczenie jednym lub większą liczbą inhibitorów TNF zakończyło się niepowodzeniem u wszystkich pacjentów z badaniem
[hasła pokrewne: promazyna, rehabilitacja we Wrocławiu, pirymetamina ]