Tofacitinib lub Adalimumab versus Placebo dla Łuszczycowego zapalenia stawów

Tofacitinib jest doustnym inhibitorem kinazy Janus, który jest badany w leczeniu łuszczycowego zapalenia stawów. Oceniliśmy tofacitinib u pacjentów z aktywnym łuszczycowym zapaleniem stawów, u których wcześniej występowała niewystarczająca odpowiedź na konwencjonalne leki przeciwreumatyczne modyfikujące przebieg choroby (DMARD). Metody
W tym 12-miesięcznym, prowadzonym metodą podwójnie ślepej próby, kontrolowanym i kontrolowanym placebo badaniu III fazy losowo przydzielono pacjentów w stosunku 2: 2: 2: 1: 1, aby otrzymać jeden z następujących schematów leczenia: tofacitinib w wieku 5 lat. -mg dawka przyjmowana doustnie dwa razy na dobę (107 pacjentów), tofacitinib w dawce 10 mg przyjmowany doustnie dwa razy na dobę (104), adalimumab w dawce 40 mg podawany podskórnie raz na 2 tygodnie (106), placebo z zaślepionym dawka 5 mg tofacitinibu po 3 miesiącach (52) lub placebo z zaślepionym przejściem do dawki 10 mg tofacitinib po 3 miesiącach (53). Grupy placebo łączono w celu analizy do 3. miesiąca. Pierwszorzędowymi punktami końcowymi był odsetek pacjentów, u których wystąpiła odpowiedź American College of Rheumatology 20 (ACR20) (.20% poprawa w stosunku do wartości wyjściowej liczby przetargu i obrzękniętych stawów oraz co najmniej trzy z pięciu innych ważnych domen) w 3 miesiącu i zmiana w stosunku do wartości wyjściowej w wyniku oceny wskaźnika niepełnosprawności (HAQ-DI) oceny Health Assessment Questionnaire (wyniki w zakresie od 0 do 3, z wyższymi wynikami wskazującymi na większą niepełnosprawność) w 3 miesiącu.
Wyniki
Częstość odpowiedzi ACR20 w 3. miesiącu wynosiła 50% w grupie otrzymującej tofacitinib w dawce 5 mg i 61% w grupie otrzymującej tofacitinib w dawce 10 mg, w porównaniu z 33% w grupie placebo (P = 0,01 dla porównania dawki 5 mg placebo, P <0,001 dla porównania dawki 10 mg z placebo); wskaźnik wynosił 52% w grupie adalimumab. Średnia zmiana wyniku HAQ-DI wyniosła -0,35 w grupie 5-mg tofacitinibu i -0,40 w grupie otrzymującej tofacitinib w dawce 10 mg, w porównaniu z -0,18 w grupie placebo (p = 0,006 dla porównania dawka mg z placebo; P <0,001 dla porównania dawki 10 mg z placebo); zmiana wyniku wyniosła -0,38 w grupie adalimumab. Częstość zdarzeń niepożądanych do 12. miesiąca wynosiła 66% w grupie otrzymującej tofacitinib w dawce 5 mg, 71% w grupie otrzymującej tofacitinib w dawce 10 mg, 72% w grupie otrzymującej adalimumab, 69% w grupie placebo, która zmieniła leczenie na 5-mg tofacitinibu dawkę i 64% w grupie placebo, która zmieniła dawkę 10 mg tyfacitinibu. Wystąpiły cztery przypadki raka, trzy poważne infekcje i cztery przypadki półpaśca u pacjentów, którzy otrzymywali tofacitinib podczas badania.
Wnioski
Skuteczność tofacitinibu była lepsza niż w przypadku placebo w 3. miesiącu u pacjentów z łuszczycowym zapaleniem stawów, u których wcześniej występowała niewystarczająca odpowiedź na konwencjonalne syntetyczne DMARD. Zdarzenia niepożądane występowały częściej w przypadku tofacitinibu niż w przypadku placebo. (Finansowane przez Pfizer; OPAL Broaden ClinicalTrials.gov number, NCT01877668.)
Wprowadzenie
Łuszczycowe zapalenie stawów jest przewlekłym, ogólnoustrojowym zapaleniem stawów, które występuje u 6 do 42% pacjentów z łuszczycą, wpływających na stawy obwodowe, ścięgna, więzadła i szkielet osiowy.1 Aktualne wytyczne leczenia łuszczycowego zapalenia stawów zalecają konwencjonalne leki przeciwreumatyczne modyfikujące przebieg choroby. (DMARD), takie jak metotreksat, jako terapia początkowa, a następnie biologiczne DMARD (inhibitory czynnika martwicy nowotworów [TNF], interleukina-12 i inhibitory interleukiny-23 oraz inhibitory interleukiny-17) lub apremilast u pacjentów, którzy nie wykazywali wystarczającej odpowiedzi konwencjonalne syntetyczne DMARDs.2,3
Tofacitinib jest doustnym inhibitorem kinazy Janus (JAK)
[patrz też: promazyna, pirymetamina, Rehabilitacja Olsztyn ]