Tofacitinib lub Adalimumab versus Placebo dla Łuszczycowego zapalenia stawów ad 9

Najczęstszymi działaniami niepożądanymi występującymi u pacjentów otrzymujących tofacitinib w dawce 5 mg lub 10 mg lub przyjmujących adalimumab były zapalenie błony śluzowej nosa i gardła (odpowiednio 7%, 12% i 10%), zakażenie górnych dróg oddechowych (w 9%, 11% i 8%) oraz ból głowy (w 5%, 11% i 7%) (tabela S6 w dodatkowym dodatku). Jedna śmierć z powodu zatrzymania krążenia wystąpiła w 4. miesiącu u pacjenta z grupy placebo, która zmieniła leczenie na 5 mg tofacitinibu; śmierć została uznana za poważne niekorzystne zdarzenie sercowo-naczyniowe. W okresie 12 miesięcy odnotowano poważne zakażenia u czterech pacjentów (Tabela 3), z których trzech otrzymywało tofacitinib (grypa, zapalenie wyrostka robaczkowego i zapalenie płuc u jednego pacjenta), a jeden z nich przyjmował adalimumab (opryszczka pospolitka i paciorkowiec paciorkowcowy). ). Półpaśca odnotowano u czterech pacjentów, z których wszyscy otrzymywali tofacitinib; jeden przypadek został uznany za zakażenie oportunistyczne. Nie odnotowano przypadków gruźlicy. Zgłoszono trzy raki (z wyłączeniem raka skóry nieczerczaka) (rak komórek przejściowych pęcherza [z początkiem w dniu 1], rak płaskonabłonkowy sromu [z początkiem w dniu 11] i inwazyjny rak piersi sutka [z początkiem dnia 232] ]) i zgłoszono jedno przypadek nieczłonkowotworowego raka skóry (rak podstawnokomórkowy [z początkiem dnia 103]); wszystkie te zdarzenia wystąpiły u pacjentów, którzy otrzymywali tofacitinib nieprzerwanie od początku (Tabela 3).
W 3. miesiącu zaobserwowano większe zmniejszenie liczby neutrofilów przy wszystkich aktywnych terapiach niż w przypadku placebo (tabela S7 w dodatkowym dodatku). Nie odnotowano przypadków potwierdzonego zmniejszenia liczby limfocytów o wartości mniejszej niż 0,5 × 109 komórek na litr lub liczby neutrofilów mniejszej niż 1,0 × 109 komórek na litr, a także nie było potwierdzonych przypadków zmniejszenia stężenia wyjściowego hemoglobiny więcej niż 0,8 g na decylitr lub więcej niż 30%. Wzrost od poziomu wyjściowego do 3 miesiąca w poziomach cholesterolu o niskiej gęstości lipoprotein i cholesterolu lipoprotein o dużej gęstości był większy we wszystkich aktywnych grupach leczenia niż w grupie placebo, a poziomy utrzymywały się na ogół przez 12 miesięcy (Tabela S7 w Dodatku Dodatek). W ciągu 12 miesięcy pięciu pacjentów, którzy otrzymali tofacitinib (dwóch z nich przeszło z placebo) i trzech pacjentów otrzymujących adalimumab miało potwierdzony poziom aminotransferazy asparaginianowej trzy lub więcej razy powyżej górnej granicy prawidłowego zakresu, oraz pięciu pacjentów, którzy otrzymywali tofacitinib (z których trzy przestawili się z placebo), a dziewięciu, którzy otrzymywali adalimumab, miało potwierdzony poziom aminotransferazy alaninowej równy co najmniej trzykrotności górnej granicy prawidłowego zakresu (Tabela S7 w Dodatku uzupełniającym).
Dyskusja
Tofacitinib zapewnia alternatywny mechanizm działania w porównaniu z obecnymi sposobami leczenia łuszczycowego zapalenia stawów, poprzez ukierunkowanie wielu etapów w szlakach zapalnych za pomocą hamowania JAK. Badanie to wykazało, że tofacitinib w dawce 5 mg lub 10 mg był skuteczniejszy od placebo pod względem dwóch głównych wyników skuteczności (szybkość odpowiedzi ACR20 i zmiana od wartości wyjściowej w skali HAQ-DI) po 3 miesiącach u pacjentów z łuszczycowym zapaleniem stawów którzy nie mieli wcześniejszej odpowiedzi na konwencjonalne LMPCh lub nie mogli jej użyć
[patrz też: wyposażenie stajni, rehabilitacja we Wrocławiu, hostessy fordanserki ]

Powiązane tematy z artykułem: hostessy fordanserki rehabilitacja we Wrocławiu wyposażenie stajni