Siedziba zatorów mózgowych.

Siedziba zatorów mózgowych zależy od położenia chorego podczas wytwarzania odmy. Pęcherzyki powietrza po opuszczeniu serca posuwają się z krwią wzdłuż najwyżej leżącej ściany tętnicy głównej i dlatego mogą łatwo dostać się do jednego z odgałęzień łuku tętnicy głównej. Dla zrozumienia rozwijającego się obrazu chorobowego przypomnę, że tętnica bezimienna wychodzi z łuku najpierw, przy czym jej ujście znajduje się ściśle między przednią a tylną jego ścianą, lewa wspólna tętnica szyjna odchodzi w odległości 10 mm od tętnicy bezimiennej, lecz bardziej od przedniej ściany łuku, a lewa tętnica podobojczykowa odchodzi w odległości 15 mm od lewej wspólnej tętnicy szyjnej, także bardziej od przedniej ściany łuku. Te stosunki topograficzne sprawiają, że gdy chory leży na lewym boku, powietrze wprowadzone do prawej jamy opłucnej, dostając się do krwi dociera do tętnicy bezimiennej a stąd do naczyń prawej półkuli mózgowej. Wskutek tego ogólne objawy nerwowe (porażenia, drgawki) dotyczą lewej połowy ciała. Jeżeli chory leży na prawym boku, to powietrze dostaje się do lewej wspólnej tętnicy szyjnej i lewej podobojczykowej i wywołuje ogólne objawy nerwowe dotyczące prawej połowy ciała oraz miejscowe w lewej górnej kończynie w postaci bladych plam o charakterze rumienia. W położeniu chorego na wznak oraz na brzuchu, powietrze toruje sobie drogę przede wszystkim do tętnicy bezimiennej, a zatkanie jej rozgałęzień wywołuje ogólne objawy nerwowe w lewej połowie ciała. Jeżeli do tętnicy głównej dostaje się na raz dużo powietrza, wtedy przenika ono do wszystkich tętnic odchodzących od łuku i wywołuje przez to obraz, kliniczny bardziej złożony. Zatory powietrze dotyczą częściej prawej półkuli mózgowej, gdyż w większości przypadków odmę leczniczą stosuje się po prawej stronie, a więc wytwarza się ją i dopełnia w położeniu chorego na lewym boku. Rzucawka opłucna może powstawać także przy stosowaniu większych ciśnień w jamie opłucnej wskutek zatkania naczyń mózgowych skrzepliną. Skrzeplina zostaje wyciśnięta przez wprowadzone do jamy opłucnej powietrze z drobnych żył w płucu, nieraz zaczopowanych w miejscach zajętych sprawą gruźliczą. Tym sposobem powstawania rzucawki opłucnej nie można tłumaczyć przypadków, w których groźne objawy zatorowe szybko ustępują, [podobne: rehabilitacja we Wrocławiu, Rehabilitacja Olsztyn, wypożyczalnia łóżek rehabilitacyjnych ]
[patrz też: wyszukiwarka skierowań na leczenie sanatoryjne nfz, mosty protetyczne cena, ksobne ]

Powiązane tematy z artykułem: ksobne mosty protetyczne cena wyszukiwarka skierowań na leczenie sanatoryjne nfz