Przypadki poronne.

Prócz postaci klasycznych zdarzają się przypadki niezupełne, zwane poronnymi (edampsia pleurae abortiva). Objawiają się one np. nagłym blednięciem twarzy, drobną plamistością niektórych miejsc skóry, dusznością, mroczkami przed oczyma, wymiotami; tętnem częstym lub nieregularnym, uczuciem ciężaru w jednej kończynie, niekiedy zamroczeniem. Czasami jedynym objawem zatoru bywa nagła utrata wzroku. Przy zachowanej przytomności objaw ten, może trwać od kilku chwil do dwudziestu kilku godzin i ustępuje przeważnie powoli, zator powietrzny Forlanini przypisywał powstanie rzucawki opłucnej odruchowi z opłucnej.Na tę odruchową teorię patogenezy klasycznej postaci rzucawki opłucnej nie godzi się przeważna większość klinicystów. Tłumaczą oni rzucawkę opłucną niedokrwieniem mózgu na tle zatorów powietrznych (embolia aeria). Teoria zatorowa powstania rzucawki opłucnej znajduje potwierdzenie w znalezieniu przez licznych autorów w naczyniach mózgu pęcherzyków powietrznych w przypadkach rzucawki opłucnej, które skończyły się zgonem chorych. Za tą teorią przemawia także to, że objawy nerwowe są w rzucawce opłucnej takie same, jakie spostrzega się w doświadczeniach na zwierzętach z wprowadzaniem powietrza do naczyń krwionośnych domózgowych. Zator powietrzny powstaje wtenczas, gdy igła zrani gałązkę żyły płucnej i wytworzy się połączenie między tą żyłą a równocześnie uszkodzonym pęcherzykiem płucnym. Powietrze dostaje się wtedy przez lewą połowę serca i tętnicę główną do tętnic mózgowych. Zator powietrzny może powstać także przy pęknięciu zrostu opłucnego, które się zdarza, jeżeli ciśnienie w jamie opłucnej podczas wytwarzania lub dopełniania odmy doprowadza się do wysokiego poziomu. W tych przypadkach powietrze razem z krwią może z naczyń w zroście dotrzeć do żył płucnych, a następnie przez lewą komorę i tętnicę główną do mózgu. Zator może powstać już po ukończeniu zabiegu, gdy chory przedtem leżący szybko usiądzie, gdyż w postawie pionowej ciśnienie w jamie opłucnej wzrasta, zależnie od wyższego ustawienia przepony. W naszym piśmiennictwie taki przypadek opisał Zdzisław Szczepański. [hasła pokrewne: rehabilitacja pourazowa, klinika rehabilitacji, rehabilitacja neurologiczna ]

Powiązane tematy z artykułem: klinika rehabilitacji rehabilitacja neurologiczna rehabilitacja pourazowa