Posts Tagged ‘witamina b6’

Zdzislaw Gorecki zwraca uwage, ze

Tuesday, July 12th, 2016

Zdzisław Gorecki zwraca uwagę, że sprawa gruźlicza w płucach zwiększa wytwarzanie limfy, która zawiera prócz białka, tłuszczów, ciał tłuszczowatych i krysta- loidów także toksyny, a nieraz również prątki gruźlicy i inne bakterie, oraz że ucisk naczyń limfatycznych przez odmę powoduje zastój limfy a następnie odwrotny kierunek jej prądu ku opłucnej zamiast fizjologicz- nego kierunku ku wnęce płuca. Doszedłszy do opłucnej limfa wywołuje jej zapalenie. Ponieważ podrażnienie opłucnej jest zazwyczaj nieznaczne, przeto zapalenie dołączające się do odmy bywa zwykle surowicze. Po- drażnienie silniejsze może wywołać zapalenie ropne. Zapalenie oplucnej może być wywołane już przez same bakterie znajdujące się nierzadko w takich przypadkach w Iimfie. Przynajmniej doświadczalnie stwier- dzono, że już niewielka ilość bakterii, nawet mało zjadliwych, może w przypadku odmy opłucnej wywołać jej zapalenie. Natomiast opłucna zdrowa może dać sobie zupełnie dobrze radę ze znacznie większą liczbą tych samych bakterii, tak iż nie dochodzi do wyraźnych jej zmian. Niektórzy tłumaczą powstanie wysięku opłucnego w toku leczenia odmą płucną zakażeniem jamy opłucnej prątkami gruźlicy przy nad- rywaniu się wiotkich zrostów szczytowych lub wnękowych, zawierają- cych niewygojone gruzełki, albo przy przebiciu się do jamy opłucnej płuc- nego ogniska gruźliczego. Toteż zapalenie opłucnej zdarza się znacznie częściej w przypadkach odmy częściowej niż całkowitej. Inni, zwłaszcza Bard, sądzą, że naj częstszą przyczyną wysięku opłucnego w toku lecze- nia odmą opłucną bywa przetoka opłucno-płucna. Przetoki opłucno-płucne o przebiegu zupełnie bezobjawowym powstają w toku leczenia odmą opłucną bardzo często wskutek oderwania zrostu w miej- scu przyczepu płucnego albo wskutek pęknięcia rozdętego pęcherzyka płucnego. Hieronim Reiterowski zastanawia się, czy chorzy, u których powstają w toku leczenia odmą wysięki opłucne, nie są obarczeni skazą wysiękowo-limfatyczną Czernyego cechującą się silniej- szym oddziaływaniem ustroju na wszelkie bodźce. Według Michała Tela- tyckiego, naj częstszą przyczyną zapalenia opłucnej w toku leczenia o-dmą opłucną jest stałe drażnienie opłucnej przez napinanie przy nagłym ru- chu oddechowym obu jej blaszek przez zrosty. Olgierd Sokołowski zwraca uwagę na rolę patogenetyczną znaczniejszych ciśnień w jamie opłucnej i przytacza na dowód zestawienie obejmujące 1.032 przypadki odmowe. [patrz też: , witamina b6, tusz do rzęs, przedłużanie rzęs ]

Zapalenie oplucnej powstajace w toku

Tuesday, July 12th, 2016

Zapalenie opłucnej powstające w toku leczenia odmą może być suche lub wysiękowe. Znaczenie suchego zapalenia polega na tym, że ono- może wieść do- zarośnięcia jamy opłucnej. O jego- dołączeniu należy myśleć wtedy, gdy w toku leczenia pojawia się u chorego kłucie w boku i wznie- sienie gorączki. Zapalenie wysiękowe bywa zwykle surowiczo-włók- nikowe. rzadziej ropne, bardzo rzadko krwotoczne. Ilość wysięku bywa różna. W statystyce Hieronima Reiterowskiego ropnych wysięków było tylko 3 na ogólną liczbę 145, przeważały wysięki średnich rozmiarów, dochodzące do kąta łopatki (w 33,1%), i duże, sięgające powyżej kąta (w 38,6% przypadków). Zapalenie opłucnej surowiczo-włóknikowe rozpoczyna się bardzo czę- sto niepostrzeżenie. W statystyce Oddziału gruźliczego 2 Kliniki Chorób Wewn. U. J. w Krakowie z lat 1929-1933 stwierdzono taki początek w 75,7% przypadków, w statystyce De- ioiia – w 84% przypadków zapalenia surowniczo-włóknikowego. Nieraz pierwszym objawem, który zwraca na siebie uwagę chorego, jest przelewanie się w chorym boku podczas większych ruchów, zwła- szcza zaś przy zmianie położenia ciała. W innych przypadkach dołączeniu się zapalenia opłucnej towarzyszy zwiększenie się duszności. Obok, postaci zapalenia opłucnej o łagodnym początku i łagodnym przebiegu zdarzają się przypadki rozpoczynające się ostro, wśród dre- szczów, wysokiej gorączki, bólów w klatce piersiowej, duszności i kaszlu, przebiegające burzliwie, tak iż istnieje obawa czy zapalenie nie jest ropne. Ostry okres zapalenia opłucnej trwa: zwykle około 4-6 tygodni, nie- raz przeciąga się dłużej wyczerpując chorego. Wysięk może wessać się pozostawiając po sobie często. zgrubienia i zrosty opłucnej a nawet za- rośnięcie jamy opłucnej. Prócz tego, jak to stwierdził doświadczalnie Teodor Dunin (1884 r.), ucisk płuc może wywołać zmiany wsteczne w samym miąższu płucnym. Polegają one na zaburzeniu w odżywianiu: nabłonka pęcherzyków płu- cnych, bardzo obfitym jego złuszczaniu się i następowym rozroście tkanki łącznej oraz na zanikaniu naczyń włoskowatych. Tkanka łączna, otacza- jąca oskrzela i ich naczynia, ulega zmianom zapalnym wiodącym do rozwoju zbitej tkanki łącznej, a niekiedy i do zarośnięcia światła oskrzeli. Dołączające się odopłucne zapalenie śródmiąższowe płuc sięga mniej więcej głęboko. Zmiany te mogą poprzez postępujące stwardnienie płuca (induratio pulrncmi progressiva) sprzyjać wyleczeniu gruźlicy. [hasła pokrewne: , stomatologia Kraków, olejek arganowy, witamina b6 ]