Posts Tagged ‘Szkoła tańca Poznań’

Siedziba zatorów mózgowych zalezy od

Tuesday, July 12th, 2016

Siedziba zatorów mózgowych zależy od położenia chorego podczas wy- twarzania odmy. Pęcherzyki powietrza po opuszczeniu serca posuwają się z krwią wzdłuż najwyżej leżącej ściany tętnicy głównej i dlatego mogą łatwo) dostać się do jednego z odgałęzień łuku tętnicy głównej. Dla zrozumienia rozwijającego się obrazu chorobowego przypomnę, że tętnica bezimienna wychodzi z łuku najpierw, przy czym jej ujście znajduje się ściśle między przednią a tylną jego ścianą, lewa wspólna tę- tnica szyjna odchodzi w odległości 10 mm od tętnicy bezimiennej, lecz bardziej od przedniej ściany łuku, a lewa tętnica podobojczykowa od- chodzi w odległości 15 mm od lewej wspólnej tętnicy szyjnej, także bar- dziej od przedniej ściany łuku. Te stosunki topograficzne sprawiają, że gdy chory leży na lewym boku, powietrze wprowadzone do prawej jamy opłucnej, dostając się do krwi dociera do tętnicy bezimiennej a stąd do na- czyń prawej półkuli mózgowej. Wskutek tego ogólne objawy nerwowe (porażenia, drgawki) dotyczą lewej połowy ciała. Jeżeli chory leży na prawym boku, to powietrze dostaje się do lewej wspólnej tętnicy szyjnej i lewej podobojczykowej i wywołuje ogólne objawy nerwowe dotyczące prawej połowy ciała oraz miejscowe w lewej górnej kończynie w postaci bladych plam o charakterze rumienia. W położeniu chorego na wznak oraz na brzuchu, powietrze toruje sobie drogę przede wszystkim do tę- tnicy bezimiennej, a zatkanie jej rozgałęzień wywołuje ogólne objawy nerwowe w.lewej połowie ciała. Jeżeli do tętnicy głównej dostaje się na raz dużo powietrza, wtedy przenika ono do wszystkich tętnic odchodzą- cych od łuku i wywołuje przez to obraz, kliniczny bardziej złożony. Zatory powietrze dotyczą częściej prawej półkuli mózgowej, gdyż w większości przypadków odmę leczniczą stosuje się po prawej stronie, a więc wytwarza się ją i dopełnia w położeniu chorego na lewym boku. “Rzucawka opłucna” może powstawać także przy stosowaniu więk- szych ciśnień w jamie opłucnej wskutek zatkania naczyń mózgowych skrzepliną. Skrzeplina zostaje wyciśnięta przez wprowadzone do jamy opłucnej powietrze z drobnych żył w płucu, nieraz zaczopowanych w miejscach zajętych sprawą gruźliczą. Tym sposobem powstawania rzucawki opłucnej nie można tłumaczyć przypadków, w których groźne objawy zatorowe szybko ustępują, [podobne: , wkładki sfp, sklep kolagen, Szkoła tańca Poznań ]

Wskazaniami do leczenia odma obustronna

Tuesday, July 12th, 2016

Wskazaniami do leczenia odmą obustronną są przede wszystkim postaci gruźlicy ze zmianami miąższowymi. Zatem stosuje się tę metodę w tych przypadkach, w których: 1. w obu płucach są zmiany przewlekłe serowate z jamami lub wysię- kowo-serowate; . 2. w toku leczenia. odmą opłucną powstaje bilateralizacja gruźlicy w po- staci ogniska wysiękowo-serowatego; 3. w obu płucach są świeże zmiany wysiękowo-serowate i 4. w obu płucach są zmiany włóknisto-serowate bez przewagi zmiany włóknistej nad wysiękowo-serowatą. Najczęściej przystępuje się do odmy po stronie drugiego płuca w przy- padkach zmian w obu płucach dopiero wtedy, gdy odma, zastosowana po stronie płuca z większymi zmianami, wpływaj ąc na nie korzystnie, nie poprawia zmian gruźliczych w drugim płucu. Przeciwskzania do odmy obustronnej stanowią: 1. ciężki ogólny stan chorego z wybitnymi objawami toksycznymi; 2. ostra gruźlica płuc w postaci ostrej gruźlicy prosówkowej, ostrego serowatego zapalenia odoskrzelowego lub płatowego obu płuc; 3. rozległe zmiany w płucach, zwłaszcza włókniste: przypadki, w któ- rych sprawa gruźlicza zajmuje przeszło połowę każdego pola płuc- nego już mało nadają się do odmy obustronnej, 4. gruźlicze przybrzeżne zapalenie opłucnej jako sprawa chorobowa, cechująca się wielką skłonnością do zarastania jamy opłucnej; 5. duża rozedma płuc oboczna uogólniona; 6. zmniejszenie pojemności życiowej płuc poniżej 1200 ml; 7. ciężkie zmiany gruźlicze w innych narządach; 8. wady serca, nawet wyrównane, oraz zwyrodnienie mięśnia serco- wego 9. podeszły wiek chorego: powyżej 45 roku życia stosuje się odmę obu- stronną wyjątkowo, jeżeli ogólny stan chorego jest dobry, a narząd krążenia zupełnie sprawny; natomiast dzieci znOS21ą leczenie obu- stronną odmą opłucną dobrze, nieraz nawet lepiej niż odmę po jednej stronie, zależnie od wiotkości ich śródpiersia. [patrz też: , Kabiny Sanitarne, Szkoła tańca Poznań, oczyszczalnie przydomowe ]