Posts Tagged ‘olejek arganowy’

Zapalenie oplucnej powstajace w toku

Tuesday, July 12th, 2016

Zapalenie opłucnej powstające w toku leczenia odmą może być suche lub wysiękowe. Znaczenie suchego zapalenia polega na tym, że ono- może wieść do- zarośnięcia jamy opłucnej. O jego- dołączeniu należy myśleć wtedy, gdy w toku leczenia pojawia się u chorego kłucie w boku i wznie- sienie gorączki. Zapalenie wysiękowe bywa zwykle surowiczo-włók- nikowe. rzadziej ropne, bardzo rzadko krwotoczne. Ilość wysięku bywa różna. W statystyce Hieronima Reiterowskiego ropnych wysięków było tylko 3 na ogólną liczbę 145, przeważały wysięki średnich rozmiarów, dochodzące do kąta łopatki (w 33,1%), i duże, sięgające powyżej kąta (w 38,6% przypadków). Zapalenie opłucnej surowiczo-włóknikowe rozpoczyna się bardzo czę- sto niepostrzeżenie. W statystyce Oddziału gruźliczego 2 Kliniki Chorób Wewn. U. J. w Krakowie z lat 1929-1933 stwierdzono taki początek w 75,7% przypadków, w statystyce De- ioiia – w 84% przypadków zapalenia surowniczo-włóknikowego. Nieraz pierwszym objawem, który zwraca na siebie uwagę chorego, jest przelewanie się w chorym boku podczas większych ruchów, zwła- szcza zaś przy zmianie położenia ciała. W innych przypadkach dołączeniu się zapalenia opłucnej towarzyszy zwiększenie się duszności. Obok, postaci zapalenia opłucnej o łagodnym początku i łagodnym przebiegu zdarzają się przypadki rozpoczynające się ostro, wśród dre- szczów, wysokiej gorączki, bólów w klatce piersiowej, duszności i kaszlu, przebiegające burzliwie, tak iż istnieje obawa czy zapalenie nie jest ropne. Ostry okres zapalenia opłucnej trwa: zwykle około 4-6 tygodni, nie- raz przeciąga się dłużej wyczerpując chorego. Wysięk może wessać się pozostawiając po sobie często. zgrubienia i zrosty opłucnej a nawet za- rośnięcie jamy opłucnej. Prócz tego, jak to stwierdził doświadczalnie Teodor Dunin (1884 r.), ucisk płuc może wywołać zmiany wsteczne w samym miąższu płucnym. Polegają one na zaburzeniu w odżywianiu: nabłonka pęcherzyków płu- cnych, bardzo obfitym jego złuszczaniu się i następowym rozroście tkanki łącznej oraz na zanikaniu naczyń włoskowatych. Tkanka łączna, otacza- jąca oskrzela i ich naczynia, ulega zmianom zapalnym wiodącym do rozwoju zbitej tkanki łącznej, a niekiedy i do zarośnięcia światła oskrzeli. Dołączające się odopłucne zapalenie śródmiąższowe płuc sięga mniej więcej głęboko. Zmiany te mogą poprzez postępujące stwardnienie płuca (induratio pulrncmi progressiva) sprzyjać wyleczeniu gruźlicy. [hasła pokrewne: , stomatologia Kraków, olejek arganowy, witamina b6 ]

Przetoka oplucno-plucna Polaczenie pomiedzy jama

Tuesday, July 12th, 2016

Przetoka opłucno-płucna Połączenie pomiędzy jamą opłucną a oskrzelem powstają w razie oder- wania się zrostu opłucnego z częścią miąższu płucnego, pęknięcia jamy gruźliczej podopłucnej (caverna subpleuraiis), skaleczenia płuca igłą lub pęknięcia powietrznego pęcherzyka płucnego znacznie rozdętego. Zatem powstaniu przetoki opłucno-płucnej sprzyja stosowanie wysokiego ciśnienia przy leczeniu odmą. Przetoka może jednak wytworzyć się, pomimo niepopełnienia błędów technicznych, gdyż powierzchowne jamy gruźlicze mogą pękać także przy ciśnieniu ujemnym. Przedziurawienie płuca zdarza się częsciej w przypadkach odmy częściowej niź całkowitej, zwłaszcza jeżeli w ja- mie opłucnej jest wysięk. Przetoka opłucno-płucna wiedzie nieraz do zakażenia jamy opłucnej i do powstania ropnego zapalenia opłucnej. Powstanie nawet małego przedziurawienia opłucnej może objawiać się bardzo burzliwymi obja- wami nagle powstającej odmy opłucnej, mianowicie gwałtownymi bó- lami w klatce piersiowej, silną dusznością, sinicą, dreszczami, wysoką gorączką i zapadem. Innym razem przetoka opłucno-płucna powstaje skrycie i przebiega dość łagodnie. W przypadkach przetoki szerokiej chory często odpluwa plwocinę ropiastą, zwłaszcza w pewnych położe- niach ciała. Obraz kliniczny takiej przetoki jest w ogóle taki sam jak odmy opłucnej otwartej lub zastawkowej, zależnie od stanu otworu w płucu. Przetoki wąskie w postaci szczelin opłucno-płucnych powstające przewaznie w zdrowej tkance płucnej zamykają się łatwo wskutek ściągnięcia się sprężystej tkanki płucnej albo wskutek zatkania przez krew, masy włóknikowe lub serowate. Zarastają one często same, na- wet pomimo groźnych objawów początkowych. Natomiast przetoki sze- rokie, które powstają w tkance płucnej chorobowo zmienionej o zmniej- szonej sprężystości, zieją i goją się z trudnością. Przedziurawienia opłucnej płuca, nawet bardzo dużego, czasem nie podobna rozpoznać. Często jedynymi objawami przedziurawienia są duszność, sinica, zależne od nagłego zwiększenia ciśnienia w jamie opłucnej, oraz nasilenie gorączki i bóle kłujące w klatce piersiowej. Jeżeli miejsce przedziurawienia nie łączy się z oskrzelem, to badaniem manometrycznym także nie można wykryć przetoki, gdyż w tych przy- padkach ciśnienie w jamie opłucnej nie zmienia się. Z całą pewnością stwierdza się przetokę wlewając lipjodol do oskrzeli lub 1% roztwór błękitu metylenowego do jamy opłucnej. Przetoki opłucno-płucne przemijające lub niewielkie, powstające w przebiegu odmy opłucnej-leczniczej, mogą w obrazie rentgenowskim nie wywoływać żadnych zmian, natomiast przetoki znaczniejsze mogą przeistaczać nagle odmę niecałkowitą w całkowitą. Powstanie przetoki opłucno-płucnej wpływa rozmaicie na dalszy los chorego. Jej działanie zależy od sposobu powstania i od tego, czy otwór w płucu zarośnie, czy też pozostanie. Przetoki o burzliwym początko- wym obrazie klinicznym rokują źle bardzo często od samego początku. [więcej w: , olejek arganowy, pieczenie w miejscach intymnych, zagęszczanie rzęs ]