Posts Tagged ‘biustonosze do karmienia’

Powiklania w toku leczenia odma

Tuesday, July 12th, 2016

Powikłania w toku leczenia odmą opłucną Podczas wytwarzania oraz dopełniania odmy opłucnej mogą powstawać powikłania w obrębie narządu oddechowego i innych narządów, Według zestawienia statystycznego, opartego na 29.000 odm opłucnych leczni- czych, stosowanych w sanatoriach w Leysinie, Arosie, Montreux i Davosie, zdarzyły się powikłania nagłe przy wytwarzaniu i dopełnianiu odmy 83 razy, co stanowi 0,275 promille. Czwarta część powikłań dotyczyła pierwszej odmy, a % zdarzyły się w czasie jej dopełniania (Frommel iDemole). Najgroźniejszym powikłaniem jest zespół opisany przez Forlaniniego pod nazwą ,,rzucawka lub “padaczka opłucna”. W postaci klasycznej zespół ten objawia się nagłą zupełną utratą przytomności, drgawkami, kurczami, rzadziej porażeniem lub niedowładem mięśni prążkowanych, zapadem i zaburzeniem oddycha- nia aż do bezdechu włącznie. Chory może odzyskać przytomność dość szybko, już po kilku minutach, w innych natomiast przypadkach bardzo powoli, w ciągu kilku godzin. Utrata przytomności trwa wyjątkowo pra- wie dobę. Drgawki pojawiają się zwykle równocześnie z utratą przytom- ności i dotyczą mięśni głowy (w tym gałki ocznej), szyi, tułowia i koń- czyn po obu stronach albo – znacznie częściej – po jednej stronie. Z od- zyskaniem przytomności drgawki ustępują zwykle zupełnie. W rzadkich przypadkach spostrzega się w napadzie porażenie połowicze, porażenie jednej kończyny lub jednej gromady mięśni (monoplegia) ustępujące po- woli i nie zawsze bez śladu. Czasami dołączają się wymioty. Tętno bywa początkowo wybitnie zwolnione, wkrótce jednak przyśpiesza się, staje się niemiarowe. miękkie, małe, nitkowate, wreszcie może zniknąć. Chory oddycha coraz powierzchowniej i rzadziej, czasami oddech przybiera typ Cheyne-Stokesa lub Kussmaula, wreszcie ustaje. – Stłumienie sercowe znika ustępując miejsca odgłosowi bębenkowemu. W okolicy sercowej wskutek mieszania się powietrza z krwią pojawia się szmer głośny, dągły, wzmagający się podczas skurczu serca (tzw. szmer młyński). Może on trwać od kilku minut do kilku dni. Powłoki skórne i błony śluzowe bledną przybierając jednocześnie odcień siny. W skórze szyi, górnej czę- – ści tułowia i zwłaszcza na twarzy pojawiają się sinawe plamy. Są one ostro odgraniczone od otoczenia, Ieźą gęsto obok siebie, znikają zazwy- czaj już po kilku minutach. Nieraz występuje mimowolne oddawanie moczu i kału. Napad kończy się śmiercią lub ustępuje bez śladu, czasami jednak pozostawia pewne następstwa. [więcej w: , artykuły fryzjerskie, biustonosze do karmienia, domowe sposoby na trądzik ]

Czestosc bilateralizacji w gruzlicy pluc

Tuesday, July 12th, 2016

Częstość bilateralizacji w gruźlicy płuc podczas leczenia odmą opłucną oceniają różni autorowie niejednakowo. Różnice zależą naj- prawdopodobniej przede wszystkim od doboru przypadków do leczenia odmą, zwłaszcza zaś od liczby przypadków z. dostatecznym uciskiem przez odmę ognisk gruźliczych w płucu. W materiale K. Dąbrowskiego było 69 przypadków bilateralizacji na 282 przy- padki odmy po jednej stronie, co stanowi 24,5%. W 46 z tych przypadków (66%)· bilateralizacja nastąpiła w płucu przedtem zdrowym, w 23 zaś jako zaktywowanie ognisk gruźliczych starych lub powstanie świeżych w płucu niezupełnie zdrowym. W materiale Sanatorium Wilkowice·Bystra spostrzegano bilateralizację tylko w 9 przypadkach (w 7,6%) na 118 przypadków, leczonych odmą. Tak wielka różnica może zależeć od tego, że vi sanatorium stosowano prócz odmy leczenie klimatyczno- sana tory] ne. Bilateralizacja w gruźlicy płuc w toku odmy opłucnej leczniczej zda- rza się w początkowym okresie leczenia odmą, i w późniejszych okresach. Pierwszą nazywamy bilateralizacją wczesną, drugą późną. Późna bilateralizacja może powstać wtedy, kiedy zdawało się, że chory jest już praktycznie zdrowy, tzn. że od dawna nie ma objawów chorobowych, czuje się zupełnie dobrze i nie odpluwa plwociny. Bila- teralizacji tego okresu nie można, rzecz prosta, przypisywać odrnie. Dołączenie się, czynnej sprawy gruźliczej w drugim płucu może na- stąpić zupełnie niepostrzeżenie bez żadnych objawów. Czasami pierwszym objawem bilateralizacji bywa szczególny upadek sil (asthenia). Może mu towarzyszyć gorączka lub – rzadziej wychudnienie. Gorączka poja- wia się częściej dopiero po wysiłku i znika po półgodzinnym wypo- czynku, bywa przeważnie niewysoka. nie przekracza 38,5° C. Bilatera- lizacja może rozpoczynać się także nieznacznymi objawami czynnościo- wymi lub fizycznymi w postaci: nawrotu kaszlu, czasami krwioplucia lub plwociny, w której po długiej przerwie stwierdza się znowu prątki gruźlicy, oraz nieprawidłowych objawów osłuchowych (rzężeń suchych lub wilgotnych, trzeszczeń itp.). Dla ostatecznego rozpoznania sprawy niezbędne jest badanie radiologiczne płuc, przede wszystkim zdjęcia wy- konywane systematycznie w niewielkich odstępach czasu. W innych przypadkach bilateralizacja rozpoczyna się ostro dreszczami, wysoką go- rączką, kłuciem w boku, kaszlem itd., a badanie fizyczne wykrywa ognisko zagęszczenia w płucu dotychczas zdrowym. Dalszy los tych zmian bywa różny: mogą one częściowo cofać się albo też dawać po- czątek stopniowo lub szybko rozwijającym się suchotom płuc. Rozpoznanie bilateralizacji wymaga nieraz dłuższej obserwacji, gdyż nie każda sprawa powstająca w toku odmy leczniczej w drugim płucu jest przez to samo sprawą gruźliczą. Dla wczesnego rozpoznania jest niezbędne przy leczeniu odmą opłucną częste badanie płuca nie tylko chorego, ale i zdrowego. Jest to konieczne zwłaszcza w przypad- kach, w których po pewnej poprawie stan chorego pogarsza się albo pomimo skuteczności odmy w plwocinie pojawiają się znowu po dłuższej przerwie prątki gruźlicy. [podobne: , biustonosze do karmienia, balsam do włosów, wózki dziecięce ]