Posts Tagged ‘bielizna nocna’

Benedykt Grass wychodzac z zalozenia,

Tuesday, July 12th, 2016

Benedykt Grass wychodząc z założenia, że kardy wysięk w toku lecze- nia gruźlicy płuc odmą opłucną jest gruźliczy i zawiera w 100% przy- padków zjadliwe prątki Kocha, stosuje się u wszystkich chorych z burzli- wie przebiegającym wysiękiem opłucnym przepłukiwania jamy opłucnej słabym roztworem Lugola, natomiast pozostawia bez tego leczenia wy- sięki o przebiegu łagodnym. Polecono także, gdy dołącza się zapalenia opłucnej, wlewanie do jamy opłucnej 20 ml 20% wodnego roztworu glu- konianu wapniowego (calcium gluconatum) a to dla powstrzymania gro- madzenia się wysięku. Wysięki ropne, powstające w toku leczniczej odmy opłucnej u cho- rych na gruźlicę płuc, mogą być pochodzenia gruźliczego albo miesza- nego. Zapalenie wysiękowe opłucnej po stronie płuca zdrowego (pleuritis exsudativa contralateralis). W rzadkich przypad- kach w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną wysięk opłucnej pow- staje po stronie zdrowego płuca. Powikłanie to zdarza się najczęściej w drugim lub trzecim miesiącu leczenia odmą. Jest ono częstsze w przy- padkach odmy po prawej stronie. Wywód chorobowy nie jest jeszcze wyjaśniony. Jedni utrzymują, że odma opłucna nie odgrywa tutaj ża- dnej roli i sądzą, że powikłanie to stanowi objaw nowego usadowienia się istniejącego w ustroju zakażenia gruźliczego niezależnie od odmy, drudzy natomiast są tego zdania, że właśnie odma wyzwala odczyn ze strony opłucnej zdrowego płuca. Dotyczy to tych przypadków, w których w tym płucu są ogniska grużlicze, co prawda bardzo nieznaczne, nie dające się wykryć nawet promieniami rentgenowskimi. Ogniska te mają ulegać aktywacji pod wpływem odmy wywołującej przesunięcie serca i śródpiersia, pociąganie zrostów itd. Odczyn zdrowego płuca może być bardzo łagodny w postaci tylko przekrwienia podopłucnych części płuca albo przybrzeżnego zapalenia płuca (corticopleuritis), może jednak być silniejszy i objawiać się wtedy w postaci wysiękowego zapalenia opłu- cnej. Wysięk bywa przeważnie surowiczo-włóknikowy, nieraz krwo- toczny. Przewaga w nim limfocytów oraz zmiany opłucne, stwierdzone w nielicznych, co prawda” przypadkach śmierci, dowodzą gruźliczego po- chodzenia wysięku. [więcej w: , bielizna nocna, Bielizna nocna damska, witamina b6 ]

Odma oplucna samorodna w toku

Tuesday, July 12th, 2016

Odma opłucna samorodna w toku odmy leczniczej może powstawać wskutek przebicia się do jamy opłucnej powierzchownej jamy opłucnej lub ogniska podopłucnego. Przebicie się następuje tym łatwiej im wyż- sze przy leczeniu odmą jest ciśnienie w jamie opłucnej. Odma opłucna samorodna w przebiegu odmy leczniczej może powstać także na tle pęk- nięcia powierzchownych pęcherzyków płucnych znacznie rozdętych (emphysema pulrnonum buHosum) wskutek rozległego, zbliznowacenia ognisk gruźliczych w płucu. Taki sposób powstawania odmy samorodnej w toku odmy leczniczej zdarza się częściej w późniejszych okresach gru- źlicy płuc, rozedma bowiem oboczna jest w tym okresie wybitniejsza. Odma opłucna samorodna zdarza się nie tylko po stronie odmy lecz- niczej, ale i po stronie drugiego płuca, gdyż ono nieraz ulega znacznemu rozdęciu wskutek bardzo czynnego udziału w oddychaniu. Odma opłucna samorodna może powstać również wskutek rozerwania się zrostów opłucnych, do których jest wciągnięta tkanka płucna, nie- raz uległa zmianom gruźliczym, oraz gdy zrost oderwie się od płuca i przez to zostaną otwarte drogi oddechowe płuca. Odma opłucna samorodna zdarza się częściej w przypadkach odmy leczniczej, stosowanej po obu stronach, zwłaszcza jeżeli odmę wytworzo- no po drugiej stronie po dłuższym trwaniu pierwszej odmy leczniczej, w związku z którą płuco mniej dotknięte gruźlicą uległo znacznej ro- zedmie. Odma opłucna samorodna, powstająca w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną, może być całkowita albo ograniczona, otwarta, zastaw- kowa lub zamknięta i może być skojarzona z puchliną opłucną albo z ropniakiem opłucnym. Rozpoznanie odmy opłucnej z przekłucia oraz odmy opłucnej samorodnej dołączającej się do odmy opłucnej leczniczej nie jest łatwe w tych przypadkach, gdy, w przeciwieństwie do odmy opłucnej samo- rodnej, powstającej w toku gruźlicy płuc, powikłanie to objawia się tylko zwiększeniem duszności bez gwałtownych bólów, silnego kaszlu i obja- wów zapadu. [przypisy: , depilacja laserowa Łódź, foteliki dla dzieci, bielizna nocna ]