Odma śródtkankowa.

Odma śródtkankowa. Dość częstym powikłaniem przy wytwarzaniu oraz przy dopełnieniach odmy opłucnej jest odma odskórna (emphysema, subcutaneum). Powstaje ona w razie dostania się powietrza pod skórę. Zależnie od ilości powietrza, odma podskórna może ograniczyć się do okolicy nakłucia lub jest bardzo rozległa. Powstaniu tego powikłania sprzyja bardzo silny kaszel oraz doprowadzanie ciśnienia w jamie opłucnej do wysokiego poziomu.Odma podskórna powstaje także wtedy, gdy płuco zostało zranione w miejscu przyrośniętym do klatki piersiowej, wskutek czego powietrze z oskrzelków albo z jamy w płucu dostało się pod skórę w dużej ilości, zwłaszcza podczas kaszlu. Odmę podskórną rozpoznaje się po znamiennym trzeszczeniu przy uciskaniu skóry palcem. W przypadkach rozleglejszej odmy mogą powstawać wypuklenia wypełniające, np. dołek nadobojczykowy. W tych przypadkach chorzy nieraz uskarżają się na bóle w tym miejscu. Inne postaci odmy powietrznej w przebiegu leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną zdarzają się rzadko. Jeżeli podczas wytwarzania lub dopełniania odmy opłucnej powietrze dostaje się między opłucną ścienną a powięź wewnątrzpiersiową (fascia endothoracica), która pokrywa mięśnie międzyżebrowe i żebra od wewnątrz, to powstaje odma podpowięziowa (emphysema subfasciale). Można ją rozpoznać dopiero wtedy, gdy powietrze szerząc się poza powięź wewnątrz piersiową dotrze do dołka nadmostkowego i dalej rozprzestrzenia się pod skórę. Odma podpowięziowa zazwyczaj nie wywołuje żadnych większych dolegliwości. Jeżeli po zranieniu płuca podczas wytwarzania lub dopełniania odmy powietrze z uszkodzonego miąższu płucnego dostaje się do tkanki śródmiąższowej, to powstaje odma płuc śródmiąższowa, zwana także odmą płuc międzyzrazikową (emphysema pulmonum interstitiale s. interlooulare). Jeżeli przy tym dużo powietrza gromadzi się w tkance podopłucnej, to sprawa nosi miano: odma podopłucna (emphysema subpleurale). Z tkanki śródmiąższowej powietrze może dostawać się wzdłuż naczyń i oskrzeli do wnęki płuca i poprzez nią do śródpiersia. Powstaje wtedy odma śródpiersia(emphysema mediastinale). Przebieg tej odmy może być różny. Najczęściej miejsce wtargnięcia powietrza wkrótce zamyka się skrzepem krwi, włóknikiem, strzępkiem opłucnej. W tych przypadkach odma może objawić się tylko jako odma podskórna w dołku nadmostkowym i na szyi po obu stronach albo też tylko nieznacznym utrudnieniem oddychania, bólami za mostkiem lub w okolicy krtani, chrypką, utrudnieniem połykania. Opisano jednak zresztą bardzo rzadkie przypadki (np. przypadek ogłoszony przez Nadzieję Berdo), w których z każdym wdechem przez miejsce zranienia dostawały się do śródpiersia coraz nowe porcje powietrza, zwłaszcza podczas kaszlu. [hasła pokrewne: prometazyna, wyposażenie stajni, Kabiny Sanitarne ]