Liraglutyd i nerkowe wyniki w cukrzycy typu 2

W randomizowanym, kontrolowanym badaniu, w którym porównywano liraglutyd, analog glukagonu typu peptydu, z placebo u pacjentów z cukrzycą typu 2 i wysokim ryzykiem sercowo-naczyniowym, którzy otrzymywali zwykłą terapię, stwierdziliśmy, że liraglutyd powodował mniejsze ryzyko pierwotnego punktu końcowego ( niezakończony zgonem zawał mięśnia sercowego, udar niezakończony zgonem lub śmierć spowodowana przyczynami sercowo-naczyniowymi) i śmierć. Jednakże nie jest znany długoterminowy wpływ liraglutydu na wyniki leczenia nerek u pacjentów z cukrzycą typu 2. Metody
Zgłaszamy wcześniej ustalone wtórne wyniki leczenia nerek z tego randomizowanego, kontrolowanego badania, w którym pacjenci zostali wyznaczeni do przyjmowania liraglutydu lub placebo. Drugorzędowy wynik nerkowy był połączeniem początkującej trwałej makroalbuminurii, trwałego podwojenia poziomu kreatyniny w surowicy, schyłkowej niewydolności nerek lub zgonu z powodu choroby nerek. Ryzyko wystąpienia niewydolności nerek zostało określone za pomocą analizy czasu do wystąpienia z zastosowaniem metody zamiaru leczenia. Oceniano również zmiany szacowanej szybkości filtracji kłębuszkowej i albuminurii.
Wyniki
W sumie 9340 pacjentów poddano randomizacji, a mediana obserwacji pacjentów wynosiła 3,84 roku. Wyniki dotyczące nerek wystąpiły u mniejszej liczby uczestników w grupie liraglutydowej niż w grupie placebo (268 z 4668 pacjentów vs. 337 z 4672, współczynnik ryzyka, 0,78, 95% przedział ufności [CI], 0,67 do 0,92, P = 0,003). Wynik ten był spowodowany przede wszystkim nowym początkiem trwałej makroalbuminurii, które wystąpiło u mniejszej liczby uczestników w grupie liraglutydowej niż w grupie placebo (161 vs. 215 pacjentów, współczynnik ryzyka, 0,74; 95% CI, 0,60 do 0,91; P = 0,004 ). Częstość występowania działań niepożądanych w nerkach była podobna w grupie liraglutydowej i grupie placebo (15,1 zdarzeń i 16,5 zdarzeń na 1000 pacjento-lat), w tym wskaźnik ostrego uszkodzenia nerek (odpowiednio 7,1 i 6,2 zdarzeń na 1000 pacjento-lat).
Wnioski
Ta wcześniej zdefiniowana analiza wtórna pokazuje, że po dodaniu do zwykłej opieki, liraglutyd powodował niższe wskaźniki rozwoju i postępu cukrzycowej choroby nerek niż placebo. (Finansowany przez Novo Nordisk i National Institutes of Health, numer LEADER ClinicalTrials.gov, NCT01179048.)
Wprowadzenie
U osób z cukrzycą typu 2, szczególnie z chorobami układu krążenia, występuje wysokie ryzyko przewlekłej choroby nerek.1,2 W większości krajów cukrzycowa choroba nerek jest uważana za główną przyczynę przewlekłej choroby nerek zależnej od dializy.3 Wysiłki mające na celu zmniejszenie globalnego wzrostu częstości występowania schyłkowej niewydolności nerek obejmują zatem zapobieganie nefropatii cukrzycowej o nowym początku i zapobieganie postępowi stwierdzonej nefropatii cukrzycowej.
Wykazano, że udoskonalona kontrola glikemii zmniejsza występowanie wczesnej nefropatii cukrzycowej.4-7 U pacjentów z utrwaloną nefropatią cukrzycową, kontrola ciśnienia krwi i hamowanie układu renina-angiotensyna są kluczowe dla spowolnienia postępującej redukcji szybkości filtracji kłębuszkowej. 8
Wydaje się, że niektóre leki obniżające stężenie glukozy mają niezależny od glukozy wpływ na nefropatię cukrzycową i jej progresję. Dane z badań nad linagonukleiną dipeptydylopeptydazy 4 (DPP-4), linagliptyną i analogiem glukagonopodobnego peptydu (GLP-1), liraglutydem, a także inhibitorami kotransportera sodowo-glukozowego 2 (SGLT2), sugerują, że te leki wywierają korzystny wpływ. skutki w eksperymentalnych modelach uszkodzenia nerek. 9-11 Jednak w badaniach długoterminowych nie uzyskano klinicznie znaczących korzyści dla wyników nerek po zastosowaniu tych leków w porównaniu z placebo, z wyjątkiem przekonujących korzyści u pacjentów, którzy otrzymali empagliflozynę z inhibitorem SGLT2. .11
W badaniach krótkoterminowych liraglutyd poprawiał kontrolę glikemii, zmniejszał wydalanie albumin z moczem i zwiększał wydalanie sodu z moczem.12,13 Jednak długoterminowe skutki liraglutydu na rozwój i progresję cukrzycowej choroby nerek są nieznane.
[więcej w: rehabilitacja kręgosłupa, Rehabilitacja Łódź, kabiny toaletowe ]

Powiązane tematy z artykułem: kabiny toaletowe rehabilitacja kręgosłupa Rehabilitacja Łódź