Liraglutyd i nerkowe wyniki w cukrzycy typu 2 czesc 4

Średni wiek pacjentów wynosił 64 lata, a średnie ciśnienie krwi 136/77 mm Hg. Średnie oszacowane GFR wynosiło 80 ml na minutę na 1,73 m2; w sumie 20,7% pacjentów miało oszacowany GFR od 30 do 59 ml na minutę na 1,73 m2, a 2,4% miało oszacowane GFR mniejsze niż 30 ml na minutę na 1,73 m2. Mikroalbuminuria i makroalbuminuria, oceniane na podstawie randomizacji, występowały odpowiednio u 26,3% i 10,5% pacjentów. W sumie 8632 pacjentów otrzymało leki przeciwnadciśnieniowe, a 7741 otrzymało blokery układu renina-angiotensyna. Wynik złożony nerek
Tabela 1. Tabela 1. Wynik złożony nerek i poszczególne elementy wyniku złożonego. Rysunek 1. Ryc. 1. Wynik złożony nerek i składowe wyników złożonych. Pierwotny złożony wynik nerkowy w analizie czas do zdarzenia był złożony ( Panel A) pierwszego wystąpienia trwałej makroalbuminurii (panel B), utrzymującego się podwojenia poziomu kreatyniny w surowicy i szacowanej szybkości filtracji kłębuszkowej wynoszącej 45 ml lub mniej na minutę na 1,73 m2 powierzchni ciała (określanej jako trwałe podwojenie poziom kreatyniny w surowicy, panel C), potrzeba ciągłej terapii nerkozastępczej (w schyłkowej niewydolności nerek, panel D) lub zgon z powodu choroby nerek (dane nie przedstawione). Składnik zgonu z powodu choroby nerek wystąpił u 13 pacjentów (8 pacjentów w grupie liraglutydu i 5 w grupie placebo). Skumulowane przypadki zostały oszacowane za pomocą metody Kaplana-Meiera, a współczynniki ryzyka zostały obliczone przy użyciu modelu regresji proporcjonalnego hazardu Coxa. Wstawki pokazują te same dane na powiększonej osi y. Analizy danych są skrócone o 54 miesiące, ponieważ mniej niż 10% uczestników miało czas obserwacji dłuższy niż 54 miesiące. Wszystkie zdarzenia zostały rozstrzygnięte. U jednego pacjenta z makroalbuminurią na początku badania wystąpiło nowe, makroalbuminuria, które zostało potwierdzone w orzeczeniu po ustąpieniu regresji mikroalbuminurii u pacjenta wcześniej.
Złożony wcześniej wynik nerek wystąpił u mniejszej liczby pacjentów w grupie liraglutydowej niż w grupie placebo (268 pacjentów [5,7%] vs 337 [7,2%], współczynnik ryzyka, 0,78, 95% przedział ufności [CI], 0,67 do 0,92; P = 0,003) (Tabela i Figura 1A). U mniejszej liczby pacjentów w grupie leczonej liraglutydem wystąpiła trwała makroalbuminuria (161 pacjentów [3,4%] vs. 215 [4,6%], współczynnik ryzyka, 0,74; 95% CI, 0,60 do 0,91; p = 0,004). (Figura 1B). Ryzyko utrzymującego się podwojenia poziomu kreatyniny w surowicy i schyłkowej niewydolności nerek (stosowanie terapii nerkozastępczej) nie różniło się istotnie między grupami (Tabela i Figura 1C i Figura 1D). Było kilka przypadków zgonu z powodu choroby nerek (8 pacjentów w grupie liraglutydowej i 5 w grupie placebo).
Analizy wrażliwości, w których śmierć z dowolnej przyczyny została uznana za ryzyko konkurencyjne, dały podobne wyniki (Tabela Podobnie, analizy uwzględniające różnice między grupami w stosowaniu inhibitorów układu renina-angiotensyna, poziom hemoglobiny glikowanej, masę ciała i ciśnienie krwi nie zmieniły w sposób istotny wyników (tabele od S5 do S8 w dodatkowym dodatku) .
Złożone wyniki nerek w podgrupach
Rysunek 2
[patrz też: u lekarza po angielsku, rehabilitacja we Wrocławiu, teplice termy ]
[przypisy: anestezjolog kto to, stomatolog mokotów, encyklopedia zdrowia ]