Benedykt Grass wychodzac z zalozenia,

Benedykt Grass wychodząc z założenia, że kardy wysięk w toku lecze- nia gruźlicy płuc odmą opłucną jest gruźliczy i zawiera w 100% przy- padków zjadliwe prątki Kocha, stosuje się u wszystkich chorych z burzli- wie przebiegającym wysiękiem opłucnym przepłukiwania jamy opłucnej słabym roztworem Lugola, natomiast pozostawia bez tego leczenia wy- sięki o przebiegu łagodnym. Polecono także, gdy dołącza się zapalenia opłucnej, wlewanie do jamy opłucnej 20 ml 20% wodnego roztworu glu- konianu wapniowego (calcium gluconatum) a to dla powstrzymania gro- madzenia się wysięku. Wysięki ropne, powstające w toku leczniczej odmy opłucnej u cho- rych na gruźlicę płuc, mogą być pochodzenia gruźliczego albo miesza- nego. Zapalenie wysiękowe opłucnej po stronie płuca zdrowego (pleuritis exsudativa contralateralis). W rzadkich przypad- kach w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną wysięk opłucnej pow- staje po stronie zdrowego płuca. Powikłanie to zdarza się najczęściej w drugim lub trzecim miesiącu leczenia odmą. Jest ono częstsze w przy- padkach odmy po prawej stronie. Wywód chorobowy nie jest jeszcze wyjaśniony. Jedni utrzymują, że odma opłucna nie odgrywa tutaj ża- dnej roli i sądzą, że powikłanie to stanowi objaw nowego usadowienia się istniejącego w ustroju zakażenia gruźliczego niezależnie od odmy, drudzy natomiast są tego zdania, że właśnie odma wyzwala odczyn ze strony opłucnej zdrowego płuca. Dotyczy to tych przypadków, w których w tym płucu są ogniska grużlicze, co prawda bardzo nieznaczne, nie dające się wykryć nawet promieniami rentgenowskimi. Ogniska te mają ulegać aktywacji pod wpływem odmy wywołującej przesunięcie serca i śródpiersia, pociąganie zrostów itd. Odczyn zdrowego płuca może być bardzo łagodny w postaci tylko przekrwienia podopłucnych części płuca albo przybrzeżnego zapalenia płuca (corticopleuritis), może jednak być silniejszy i objawiać się wtedy w postaci wysiękowego zapalenia opłu- cnej. Wysięk bywa przeważnie surowiczo-włóknikowy, nieraz krwo- toczny. Przewaga w nim limfocytów oraz zmiany opłucne, stwierdzone w nielicznych, co prawda” przypadkach śmierci, dowodzą gruźliczego po- chodzenia wysięku. [więcej w: , bielizna nocna, Bielizna nocna damska, witamina b6 ]