Przepłukiwania jamy opłucnej.

Benedykt Grass wychodząc z założenia, że każdy wysięk w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną jest gruźliczy i zawiera w 100% przypadków zjadliwe prątki Kocha, stosuje się u wszystkich chorych z burzliwie przebiegającym wysiękiem opłucnym przepłukiwania jamy opłucnej słabym roztworem Lugola, natomiast pozostawia bez tego leczenia wysięki o przebiegu łagodnym. Polecono także, gdy dołącza się zapalenia opłucnej, wlewanie do jamy opłucnej 20 ml 20% wodnego roztworu glukonianu wapniowego (calcium gluconatum) a to dla powstrzymania gromadzenia się wysięku. Wysięki ropne, powstające w toku leczniczej odmy opłucnej u chorych na gruźlicę płuc, mogą być pochodzenia gruźliczego albo mieszanego. Zapalenie wysiękowe opłucnej po stronie płuca zdrowego (pleuritis exsudativa contralateralis). W rzadkich przypadkach w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną wysięk opłucnej powstaje po stronie zdrowego płuca. Powikłanie to zdarza się najczęściej w drugim lub trzecim miesiącu leczenia odmą. Jest ono częstsze w przypadkach odmy po prawej stronie. Wywód chorobowy nie jest jeszcze wyjaśniony. Jedni utrzymują, że odma opłucna nie odgrywa tutaj żadnej roli i sądzą, że powikłanie to stanowi objaw nowego usadowienia się istniejącego w ustroju zakażenia gruźliczego niezależnie od odmy, drudzy natomiast są tego zdania, że właśnie odma wyzwala odczyn ze strony opłucnej zdrowego płuca. Dotyczy to tych przypadków, w których w tym płucu są ogniska gruźlicze, co prawda bardzo nieznaczne, nie dające się wykryć nawet promieniami rentgenowskimi. Ogniska te mają ulegać aktywacji pod wpływem odmy wywołującej przesunięcie serca i śródpiersia, pociąganie zrostów itd. Odczyn zdrowego płuca może być bardzo łagodny w postaci tylko przekrwienia podopłucnych części płuca albo przybrzeżnego zapalenia płuca (corticopleuritis), może jednak być silniejszy i objawiać się wtedy w postaci wysiękowego zapalenia opłucnej. Wysięk bywa przeważnie surowiczo-włóknikowy, nieraz krwotoczny. Przewaga w nim limfocytów oraz zmiany opłucne, stwierdzone w nielicznych, co prawda, przypadkach śmierci, dowodzą gruźliczego pochodzenia wysięku. [więcej w: rehabilitacja we Wrocławiu, Rehabilitacja Olsztyn, wypożyczalnia łóżek rehabilitacyjnych ]

Powiązane tematy z artykułem: Rehabilitacja Olsztyn rehabilitacja we Wrocławiu wypożyczalnia łóżek rehabilitacyjnych